Prowadzisz sklep e-commerce? Zadbaj o jego wizerunek! Stwórz własną, rozpoznawalną markę. Na identyfikację wizualną składa się wiele elementów, które współtworzą spójny wizerunek marki. To firmowa kolorystyka, logo, a nawet krój czcionki. Czy wiesz, że dbając o identyfikację wizualną, budujesz pozycję firmy na rynku? Zastanawiałeś się kiedyś – dlaczego, gdy mowa o czerwonej etykiecie z białym napisem od razu niemal wszystkim kojarzy się cola? Jest to efektem długofalowych działań marketingowych. Podobnie może być z Twoją firmą. Ważne jest jednak, aby o spójną identyfikację wizualną marki zadbać od samego początku. Z czasem warto jest odświeżyć wizerunek np. poprzez wprowadzenie niewielkich zmian w logo. Od czego zacząć? Jak wykreować wizerunek firmy w sieci?
Elementy identyfikacji wizualnej sklepu internetowego
Identyfikacja wizualna to wszystkie elementy, przy użyciu których kreowany jest wizerunek firmy. W przypadku sklepu internetowego podstawowe znaczenie odgrywa logo, kolorystyka firmowa oraz typografia. Wykonanie logo warto zlecić profesjonalnej firmie. Wybór kolorów firmowych również okazuje się dużym wyzwaniem. Przede wszystkim dlatego, że kolory powinny harmonijnie dopełniać się, współgrać ze sobą. Należy zacząć od wybrania koloru przewodniego. Do niego trzeba dobrać jedną lub kilka barw dodatkowych. Ciekawy efekt uzyskać można poprzez wybranie kolorów subtelnych, delikatnych i przełamanie ich wyrazistą, mocną barwą. Oczywiście to tylko jeden z przykładów, ponieważ możliwości jest o wiele więcej. Drugim ważnym elementem identyfikacji wizualnej jest typografia. Możliwy jest wybór pomiędzy czcionkami szeryfowymi i bezszeryfowymi. Choć w tym przypadku wiele zależy od gustu, tak spotkać można opinie, według których czcionki szeryfowe, czyli z ozdobnikami, lepiej sprawdzą się w materiałach drukowanych, natomiast w sklepie internetowym bardziej czytelne będą czcionki bez ozdobników.
Identyfikacja wizualna – od czego zacząć?
Przed określeniem motywu przewodniego, wyborem kolorów firmowych, typografii, należy wykonać analizę konkurencji. Należy zapoznać się z identyfikacją wizualną innych marek działających w branży. Można podpatrzeć ciekawe rozwiązania, poszukać inspiracji. Oczywiście identyfikacja nie może odwzorowywać ani być mocno zbliżona do wizerunku innej firmy. Pomijając odpowiedzialność na gruncie przepisów różnych ustaw, będzie to niekorzystne dla samego wizerunku marki. Warto od samego początku budować własny wizerunek, wypracowując jednocześnie stabilną pozycję na rynku.
Po dokonaniu analizy rynku można przejść do opracowywania elementów własnej identyfikacji. Ważne jest jednak, aby była dostosowana do specyfiki branży, w której działa firma.
Dlaczego identyfikacja wizualna jest tak ważna?
Sukces na miarę światowych marek jest trudny do osiągnięcia, ale możliwy! Nie wolno jednak zbaczać z od początku obranej drogi. Stworzenie identyfikacji wizualnej to pierwszy krok do zbudowania świadomości marki u klientów. Twój sklep internetowy e-commerce zajmuje się sprzedażą kosmetyków lub odzieży? Z pewnością zależy Ci, aby osoby poszukujące perfum lub nowej bluzki w pierwszej kolejności obejrzały Twój asortyment a następnie dokonały zakupu. Pozwól, aby klienci zapamiętali Twój sklep.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez początkujących przedsiębiorców jest częste zmienianie stylu, używanie różnej kolorystyki firmowej, co przekłada się na brak spójnego wizerunku firmy.
Podkreślamy, że identyfikacja wizualna jest sposobem na zaistnienie w świadomości klientów, a także wyróżnienie marki spośród innych. Zadbaj o logo, kolorystykę i typografię oraz inne elementy np. strukturę e-maili wysyłanych do klientów. Pamiętaj o umieszczeniu w paczce, w której wysyłasz produkt, wizytówki. Zamów profesjonalne materiały reklamowe np. vouchery, papier firmowy, teczki. Inwestując w wizerunek firmy tak naprawdę dbasz o rozwój firmy. Z pewnością to dobra lokata.