8 najczęstszych powodów porzucania koszyków zakupowych

dodane: 10 Czerwiec
8 najczęstszych powodów porzucania koszyków zakupowych

Prowadzisz sklep internetowy? Zastanawiasz się, dlaczego klienci dodają produkty do koszyka, ale nie finalizują transakcji? Szukasz sposobów na zachęcenie klientów do dokończenia zakupów? Wyróżnić można naprawdę wiele powodów, przez które klienci nie decydują się na dokonanie zakupu i zamykają witrynę, mimo że do finalizacji zakupów pozostało tylko kilka kliknięć. Jakie mogą być powody porzucenia koszyka zakupowego? Przygotowaliśmy listę zawierającą 8 najczęstszych przyczyn rezygnacji z dokonania zakupów i pozostawienia koszyka zakupowego.

Dlaczego klienci porzucają koszyki zakupowe?

Odpowiedź na to pytanie chciałby znać każdy właściciel platformy e-commerce. Choć handel elektroniczny to bardzo dynamicznie rozwijająca się branża, a internauci chętnie dokonują zakupów online, tak w każdym sklepie internetowym pojawia się problem porzuconych koszyków zakupowych. Wśród przyczyn porzucania koszyków zakupowych wyróżnić należy:

  • długi proces finalizacji zakupów: jedną z największych zalet handlu elektronicznego jest możliwość zrobienia zakupów niemal z dowolnego miejsca. Wystarczy dostęp do Internetu. Jeśli jednak proces finalizacji zakupów będzie skomplikowany i długi, klient może po prostu z nich zrezygnować;

  • konieczność założenia konta przed dokonaniem zakupów: wiele sklepów internetowych umożliwia dokonanie zakupów bez rejestracji konta. Dzięki temu klient po podaniu podstawowych danych, wyborze sposobu dostawy i formy płatności może zakończyć realizację zamówienia. Jeśli jednak przed finalizacją konieczne będzie założenie konta, może to zadziałać zniechęcająco oraz wydłużyć czas dokonywania zakupów;

  • brak informacji o produkcie: klienci przed dokonaniem zakupów zazwyczaj chcą zapoznać się przynajmniej z podstawowymi informacjami na temat produktu. Jeśli na stronie nie będzie opisu lub przedstawione zostaną tylko nieliczne dane, klient może porzucić koszyk chociażby w celu zapoznania się ze specyfiką produktu na innej stronie;

  • problemy techniczne: przyczyną rezygnacji z finalizacji zakupów mogą być także kłopoty techniczne, jak np. zbyt długie ładowanie się strony;

  • ukryte koszty: jednym z największych błędów jest brak informowania klientów o ostatecznej kwocie produktu, przesyłki np. umieszczenie informacji o darmowej dostawie i dopisanie drobną czcionką, że opcja ta dotyczy wyłącznie określonych grup produktów lub minimalnej wartości zamówienia;

  • wysokie koszty dostawy: klient może zrezygnować z finalizacji zakupów, gdy koszty dostawy będą nieporównywalnie większe w porównaniu z ofertą konkurencji;

  • brak możliwości wyboru formy płatności: obecnie wyróżnić można wiele form płatności za zakupy w Internecie. Dla niektórych wygodną formą regulowania należności za zakupy internetowe jest szybki przelew czy BLIK, a dla innych płatność przy odbiorze. Warto zaoferować klientom przynajmniej kilka form płatności;

  • brak zaufania do sklepu: klienci chętniej kupują w znanych sklepach internetowych, o ugruntowanej pozycji na rynku, obawiając się nieuczciwego sprzedawcy i utraty wpłaconych pieniędzy. Właściciele sklepu internetowego powinni budować swoją markę, zdobywając stałych klientów oraz dbając o wizerunek w sieci. Należy także monitorować komentarze na temat sklepu pojawiające się w Internecie.

E -handel – czy można ograniczyć ilość porzucanych koszyków zakupowych?

Dla osób prowadzących sklep internetowy najlepsza jest sytuacja, w której klienci nie porzucają koszyków. Oczywiście jest to przykład wyidealizowany, ponieważ nie da się całkowicie wyeliminować zakupów bez finalizacji. Szczególnie jeśli powodem jest np. sprawdzenie przez klienta, niezainteresowanego zakupami, ile kosztują w sumie interesującego go produkty. Brak finalizacji zakupu oznacza utratę zamówienia.

W celu ograniczenia liczby porzucanych koszyków zakupowych można m.in. przesyłać do klientów spersonalizowane wiadomości e-mail, przypominające o zakupach, najlepiej zawierające link do koszyka. Warto rozszerzyć formy płatności, sposoby dostawy, umieścić na stronie chatboty w celu ułatwienia kontaktu z obsługą sklepu.

Zadzwoń
22 888 50 00
Spotkajmy się
ul. E. Romera 10, Warszawa
© ITCenter 2019      Projekt i wykonanie ITCenter